آیت الله عبداللهی: مبارزه با طاغوت؛ رکن اساسی هویت انقلابی و اسلامی ماست

متن پیش‌رو، حاصل سخنرانی «آیت الله عبداللهی» ، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین است که در هیئت «ابناءالامام» اصفهان با همکاری شبکه اعزام سخنران و استاد عمّار برگزار شده است. موضوع این نشست که به مناسبت سیزده آبان برگزار شده است، «مبارزه با طاغوت» می‌باشد.

مبارزه با طاغوت؛ رکن اساسی هویت انقلابی و اسلامی ماست

در سیزدهم آبان ما سه مناسبت عمده داریم، یکی دستگیری امام(ره) به مناسبت محکومیت قانون کاپیتولاسیون، دوم حمله دژخیمان شاه به دانش‌آموزان و آخرین مناسبت هم تسخیر سفارت امریکا یا لانه جاسوسی بود. اگر پیروزی انقلاب اسلامی یک سیلی محکمی بود به صورت امریکا، تسخیر این سفارت سیلی محکمتری بود و آبروی امریکا را بیشتر برد. اما امروز ما می‌خواهیم ببینیم این مقاومت و ایستادگی ملت ما در برابر امریکا از کجا آمده است؟ این مقاومت و ایستادگی در برابر طاغوت ریشه قرآنی و ریشه کربلایی دارد. امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان، از لحظه ای که از مدینه حرکت کردند و تا اتفاقات بعد از شهادت ایشان و اسارت اهل بیت و وقایع کوفه و شام، در تمام این مسیر با قاطعیت و مقاومت در برابر طاغوت رفتار کردند. فلسفه بعثت همه انبیای الهی در قرآن این است که «ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت»، هم بندگی خدا و هم مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان خدا. در حقیقت توحید دو بخش عمده دارد، یکی تسلیم بودن در مقابل خدا و دیگری ایستادگی در برابر دشمنان خدا. این ویژگی انقلاب ماست که اگر دم از مبارزه با طاغوت می‌زند، این در کنار نام و یاد خداست. مرحوم شهید مطهری(ره) در جلسات درس می‌فرمودند مبارزه با امپریالیسم و امریکا، بدون اینکه تجهیز تربیتی و مبنای دینی داشته باشد، مبارزه اسلام نیست. انقلاب ما، مبارزه ما، استکبارستیزی ما، همه اینها ریشه در دین ما دارد. همین اخیرا حضرت آقا در دیدار دانشجویان فرمودند که مبارزه با استکبار تعطیل بردار نیست. مبارزه با استکبار دستور قرآن است. اصولا هویت انقلاب ما، هویت اسلام ما و هویت قرآن ما در مبارزه با استکبار است. یعنی اگر مبارزه با استکبار نباشد ما اصلا تابع قرآن نیستیم. یعنی روابط سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در سطح فرد و جامعه، باید در راستای نفی استکبار و طاغوت باشد.

هر کس عبودیتش بیشتر باشد، مبارزه و مقاومتش قوی‌تر است

 حال هر چه انسان رابطه عبودیتش با خدا بیشتر برقرار باشد، مقاومت و ایستادگی اش بیشتر می شود و عزت مدارتر می‌شود. ببینید حضرت زینب(س) در آن شرایط سخت چگونه سخن می‌گوید. در مقابل کسی که لشگر کشیده و دشمن را سخت کوبیده و الان جشن پیروزی گرفته، چگونه عزت‌مندانه خطبه می‌خواند. به او می گوید روزگار به اینجا رسیده که من با تو حرف بزنم، حال آنکه من تو را حقیرتر از آن می دانم که مخاطب من باشی و با تو سخن بگویم. حضرت امام(ره) بعد از تسخیر لانه جاسوسی چه فرمودند؟ فرمودند امریکا بداند که منفورترین دولت در جهان است. ببینید من قسمتهایی از سخنرانی امام(ره) علیه کاپیتولاسیون را میخوانم و شما لحن امام(ره) را ببینید:

 « قانونی در مجلس بردند؛ در آن قانون اولا ما را ملحق کردند به پیمان وین و ثانیا الحاق کردند به پیمان وین! که تمام مستشاران نظامی آمریکا با خانواده هایشان، با کارمندهای فنی شان، با کارمندان اداری شان، با خدمه شان، با هر کس که بستگی به آنها دارد، اینها از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند. اگر یک خادم امریکایی، اگر یک آشپز امریکایی مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند، زیر پا منکوب کند، پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد! دادگاه های ایران حق ندارند محاکمه کنند! ای سران اسلام به داد اسلام برسید، ای علمای نجف به داد اسلام برسید، ای علمای قم به داد اسلام برسید، رفت اسلام. ای ملل اسلام! ای سران ملل اسلام! ای روئسای جمهور ملل اسلامی! ای سلاطین ملل اسلامی! ای شاه به داد خودت برس، به داد همه ما برسید. ما زیر چکمه امریکا برویم چون ملت ضعیفی هستیم! چون دلار نداریم! امریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر، همه از هم بدتر، همه از هم پلیدتر. اما امروز سر و کار ما با این خبیث هاست، با امریکاست. رئیس جمهور امریکا بداند، بداند این معنا را که منفورترین افراد دنیاست پیش ملت ما، امروز منفورترین افراد بشر است پیش ملت ما، یک همچنین ظلمی به دولت اسلامی کرده است، امروز قرآن با او خصم است، ملت ایران با او خصم است. دولت امریکا بداند این مطلب را، ضایع کردند او را در ایران، خراب کردند او را در ایران» ببینید ایستادگی در مقابل طاغوت را که در عین عبودیت از طرف امام(ره) به تصویر کشیده شد.

طاغوت هم در عرصه داخلی فعالیت دارد و هم خارجی

 نکته بعدی این است که مبارزه با طاغوت خودش دو بعد اصلی دارد: بعد اول طاغوت خارجی و بعد دوم هم طاغوت داخلی. انسان مومنی که بنده خداست باید در مقابل طاغوت داخلی خود هم مقاومت کند. انسانی می‌تواند در برابر طاغوت مقاومت کند که در داخل خود هم اسیر هواهای نفسانی خودش نباشد. در برابر کشش های درونی خود بایستد. افرادی در همین انقلاب بودند و در زمان صدر اسلام، که کم آوردند و عقب کشیدند. حضرت آقا در مورد شخصی فرمودند که او در زمان مبارزات، زیر شکنجه های ساواک فریاد می‌زد که در جهان حجّتی به جز آقا روح الله خمینی وجود ندارد. اما همان آقا کم آورد. کارش به جایی رسید که توهین‌ها و جسارت‌هایش از رادیو عراق با آب و تاب منتشر می شد. مبارزه با هوای نفس خیلی مهم است. کسی که جلوی خشم خود را نمی‌تواند بگیرد، جلوی حرص مالی خود را نمی‌تواند بگیرد، کسی که اسیر شهوت شد و مانند اینها، دیگر نمی‌تواند مقابل طاغوت مقاومت کند و کم می‌آورد.

تحریف امام(ره) با هدف تعامل با جهان!

 الان عده ای در کشور ما دارند دانسته یا ندانسته امام(ره) را تحریف می‌کنند. می‌گویند اگر امام(ره) الان بود دیگر نمی‌گفت هر چه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید. این چه حرفیست؟ مگر این امریکا نیست که طاغوت زمانه است؟ مگر امریکا نیست که عربستان را وادار به حمله به یمن کرده است؟ مگر داعش را بوجود نیاورده است؟ مگر پشتیبانی صد در صد از اسراییل نمی‌کند؟ میگویند حالا این جملات در تعامل با جهان به کار نمی آید. اقتصاد و همه چیز ما تحت تاثیر آنهاست و با این شیوه نمی‌شود ادامه داد و صحبت امام(ره) برای آن زمان بوده است. چرا پیمان پولشویی را بدون اجازه امضا کردند؟ چرا ما باید اطلاعات اقتصادی خود را به آنها بدهیم؟ از نظر امریکا حزب الله تروریست است، ما نباید با او مراوده اقتصادی داشته باشیم؟ چرا رهبری می‌گویند ما تحت تهاجم فرهنگی هستیم و برخی مسئولین دنبال گسترش این فضاهای مجازی ضداخلاقی هستند؟ ما باید هم مقابل طاغوت داخلی و هم مقابل طاغوت خارجی مقاومت کنیم تا انشاالله بتوانیم به اهداف انقلاب برسیم. امیدواریم همه اعمال و رفتار ما صبغه الهی و خدایی داشته باشد.

دیدگاه ها

عبارت امنیتی *