گزارش شبکه اعزام سخنران و استاد عمار از نشست “بررسی سند۲۰۳۰ “
نشست تخصصی سند ۲۰۳۰ عصر دیروز(دوشنبه ۲۲ خرداد ماه) با حضور کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان، زهرا آیتاللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و حجتالاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با همت شبکه اعزام سخنران و استاد عمار در خبرگزاری فارس برگزار شد.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان تصویب سند ۲۰۳۰ نبود/ روح این سند سکولار است
به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: کشور ما بر چه اساسی باید به تغییرات آموزشی غربی تن دهد؟ چرا باید برنامههای ملی در این حوزه را با سیاستهای جهانی تطبیق دهیم؟ مگر در باطن این تغییرات، راه نفوذ فرهنگ غرب در کشور تسهیل نمییابد؟در این نشست آیتاللهی با اشاره به فرآیند سند آموزش ۲۰۳۰ در دولت گفت: در واقع با امضای آنها، جمهوری اسلامی ایران خودش را متعهد به اجرای ۲۰۳۰ کرده است، این در حالی بود که مسئولان رده بالای کشور که صاحب اندیشه هم هستند، در جریان نبودند.
وی افزود: اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در جریان تصویب سند ۲۰۳۰ نبودند، در اسفند ماه سال ۹۵ در یک جلسه آن هم پیش از دستور این موضوع مطرح شد، این در حالی است که طبق مصوبه هیأت وزیران که سند آن هم موجود است، کارگروههایی برای سند ۲۰۳۰ تشکیل شده است تا بتواند برنامه ۲۰۳۰ را اجرا کند که این کارگروه چیزی شبیه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
آیتاللهی با بیان اینکه از سال ۹۰ تا ۹۵ برنامه عمل تحول بنیادین آغاز دشه است، گفت: تصویب نامه هیأت وزیران به امضاء معاون اول ریاست جمهوری جناب آقای دکتر جهانگیری و به شماره ۷۶۴۰۲ /ت ۵۲۹۱۳ هـ مورخ ۲۵/۶/۹۵ اظهار میدارد: در جلسه ۲۱/۶/۹۵ برای هماهنگی و ارائه راهکارهای تحقق اهداف و تعهدات آموزش ۲۰۳۰ همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پایدار، کارگروه ملی ۲۰۳۰ با حضور بیش از ۲۰ نفر از مسئولان دستگاههای اجرایی(معاونین وزرای علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، کشور، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از جانب وزیر دادگستری، معاون صداوسیما، رئیس بهزیستی، رئیس دانشگاه فرهنگیان و …) تشکیل شده است.
وی ادامه داد: در مراسم رونمایی از این سند معاون اول رئیس جمهور و دو وزیر سخنرانی میکنند که نشان میدهد چه میزان برای آنها این سند مهم بوده است، اکنون سند بالادستی همسو با سند ۲۰۳۰ مورد توجه قرار گرفته است، بخشهایی که محوریت اسلام را داشته را حذف کردهاند، در بحث از تربیت شهروندان متعهد، مسئول، صلحطلب از اسناد بالادستی ملی نیز در این زمینه شاهد مثالی آورده شده است تا آن را مؤیدی بر همخوانی اسناد بالادستی و مفاد این سند در این زمینه قرار دهد.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تأکید بر اینکه در نقل عباراتی از سند تحول بنیادین، بخشهایی عامدانه و سازگار با فضای سکولار حاکم بر این سند حذف شده است، خاطرنشان کرد: در این سند کشورمان متعهد شده که آمارها و اطلاعات مورد نیاز یونسکو در برنامه آموزش ۲۰۳۰ را به صورت منظم و دورهای در اختیار آن سازمان بگذارد، در حالی که تجربه ثابت کرده است، آنها از این آمار برای فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی استفاده خواهند کرد، به عبارت دیگر اعتماد و اطمینان به سازمانهای بینالمللی تا چه میزان است، آیا باید به راحتی دسترسی آزاد سازمانهای بینالمللی به آمارهای کشور را فراهم کرد.
وی افزود: کشور ما بر چه اساسی باید به تغییرات آموزشی غربی تن دهد؟ چرا باید سیاستها و برنامههای ملی در این حوزه را با سیاستهای جهانی تطبیق دهیم و اگر همسو نبود، حذف کنیم؟ این تغییرات بر مبنای کدام معیار است؟ مگر این نیست که در باطن این تغییرات راه نفوذ فرهنگ غرب در کشور تسهیل مییابد.
حجتالاسلام پژمانفر در نشست تخصصی «بررسی سند ۲۰۳۰»:
تدریس قرآن برای پیشدبستانی طبق سند ۲۰۳۰ ممنوع است/ این سند مانند برجام و FATF است
به گزارش خبرگزاری فارس، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سند ۲۰۳۰ سراسر مبهم، چند پهلو و غیرشفاف در مسائل مختلف است، اینکه با قید تحفظ ادعا دارند خودشان را از این قضیه مصون داشتهاند، نتیجه قطعاً قابل قبول نخواهد بود. با اشاره به اینکه حرکت بر اساس گفتمان انقلاب باعث پیشرفت و ترقی این نظام بوده است، بیان داشت: هر گاه از این گفتمان فاصله گرفتیم یا زاویه پیدا کردیم، عرصه را واگذار کردیم و باختیم.
وی با بیان اینکه در عمر ۳۸ ساله انقلاب، کشورهای مختلفی از گفتمان انقلاب اسلامی الگو گرفتهاند، افزود: کشورهایی که با مدلهای آنها بازی نکردند، به طور مثال قبل از ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی، جایگاهی برای خود داشتند، با ورود به این سازمان آن جایگاه قبلی که گستردهتر و مستحکمتر بود را از دست دادند، چون بر اساس مدل آنها جلو رفتند و دیگر نتوانستند از ظرفیتهای خود بهره ببرند.
حجتالاسلام پژمانفر با اشاره به اینکه در آموزشو پرورش هم این موضوع صدق میکند، ابراز داشت: آنچه یونسکو به عنوان قانون حاکم در ۲۰۳۰ برای کشورهای هدف مطرح میکند، الزماتی را ایجاد میکند که با گفتمان انقلاب اسلامی و دینی ما همخوانی ندارد.
وی با بیان اینکه تصویب سند آموزش ۲۰۳۰ همانند دیگر قراردادهای دولت مانند قضیه برجام، پیوستن به سازمان تجارت جهانی، گروه ویژه اقدام مالی(پولشویی FATF) است، ادامه داد: طبق متن سند ۲۰۳۰ اگر کودکی بخواهد رشد خوبی در مراکز آموزش داشته باشد، تا قبل از سن آموزش باید زبان مادریاش را یاد بگیرد، این سخن بسیار قشنگی است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اما بر این اساس آموزش قرآن را ممنوع میشود و به تبع آن آموزش روانخوانی و حفظ قرآن در مراکز پیش دبستانی و دبستانها تا سال سوم ابتدایی ممنوع میشود که این امر یکی از جنایات سند ۲۰۳۰ یونسکو تلقی میشود.
وی با بیان اینکه اگر در همین مراکز پیشدبستانی زبان انگلیسی و فرانسوی تدریس شود، خردهای نمیگیرند، گفت: سند ۲۰۳۰ سراسر مبهم، چند پهلو و غیرشفاف در مسائل مختلف است، اینکه با قید تحفظ ادعا دارند خودشان را از این قضا مصون داشتهاند، نتیجه قطعاً قابل قبول نخواهد بود.
حجتالاسلام پژمانفر با اشاره به اینکه اجرای سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش ابلاغ شده است، بیان داشت: رهبر انقلاب به عنوان پرچمدار نگرانی خودشان را اعلام کردند، علیرغم اینکه در کشوری اسلامی زندگی میکنیم؛ اما دولت این سند را پذیرفته است و حال طبق این سند ایران باید از ادبیات گفتمانی و دینی خود دست بردارد و خود را در برابر ادبیات گفتمانی غربی تسلیم کند.
شبکه اعزام سخنران و استاد عمار، جهت روشنگری این موضوع و مسایل پیش روی کشور، آماده ارائه خدمات و اعزام اساتید به سازمان ها، ادارات آموزش و پرورش، مساجد و مجموعهها فرهنگی و آموزشی سراسر کشور جهت برگزاری همایشهای مردمی میباشد. جهت درخواست اعزام سخنران و استاد اینجا را کلیک کنید.
دیدگاه ها